Terwijl de wereld globaliseert, leven we steeds individueler. Een weinig positieve evolutie, vonden Jennick Scheerlinck (32) en Jonas Heirwegh (32). Ze staken de koppen bijeen en startten Hoplr op, een sociaal netwerk waarmee ze buren opnieuw dichter bij elkaar willen brengen.

Tekst: Lien Lammar

‘Lokale communities zijn nodig om de sociale cohesie, integratie en burgerparticipatie in een buurt te versterken, maar ook om uitdagingen zoals vergrijzing het hoofd te bieden’

‘We zijn vandaag online met de hele wereld verbonden, maar onze eigen buren kennen we vaak niet eens. Vanuit die vaststelling is Hoplr ontstaan, als een soort tegenpool. Het is een gratis én reclamevrij platform dat de sociale interactie tussen inwoners en hun engagement binnen de buurt wil versterken.

Dankzij Hoplr kunnen mensen spullen uitwisselen, een betrouwbare babysit vinden of problemen melden, maar het voornaamste doel is dat mensen te weten komen wie er in hun eigen straat woont. We zijn een online netwerk met de bedoeling om offline ontmoetingen te stimuleren, en dat lukt ook.

Als we Hoplr in een nieuwe buurt lanceren, is een buurtdrink vaak een van de eerste dingen die mensen organiseren. We zien ook buren die gezelschapsspelletjesavonden organiseren of via de groepschat een loopgroepje opstarten. Op die manier bouwen we mee aan duurzame, lokale communities. Die zijn volgens ons nodig om de sociale cohesie, integratie en burgerparticipatie in een buurt te versterken, maar ook om maatschappelijke uitdagingen zoals vergrijzing het hoofd te kunnen bieden.

Twee jaar geleden hebben we Hoplr gelanceerd in Gent, Mechelen en onze thuisstad Lokeren. Vandaag hebben we ruim 184 000 gebruikers over heel Vlaanderen en zijn we ook stilletjes aan het uitbreiden naar Wallonië en Nederland. We bieden onze diensten aan aan lokale besturen en publieke instanties die communities willen uitbouwen zonder de privacy van buurtbewoners te schenden en niet goed weten hoe ze dat best aanpakken.

Daar halen we onze inkomsten uit, maar winstbejag staat niet op de eerste plaats. Wat ons drijft, is de uitdaging om impact te hebben. We hebben allebei een technische achtergrond in software en product design, maar voelen de nood om maatschappelijk relevant zijn. Technologie is voor ons geen doel op zich. Het moet een middel zijn om iets te verbeteren, het moet een meerwaarde hebben voor mens en maatschappij. We hebben altijd graag met elkaar gediscussieerd over de samenleving en wat er volgens ons beter kan. Met Hoplr kunnen we iets doen waar we in geloven en op kleine schaal een verschil maken.’ 

www.hoplr.be