Ben je klaar voor biocosmetica?

Natuurlijke en biologische ingrediënten, afkomstig van hernieuwbare bronnen, ethische en duurzame partnerships met leveranciers, milieuvriendelijke producten, gerecycleerde of recycleerbare verpakkingen … De fabrikanten van biocosmetica – zowel de kleine onafhankelijke labels als de grote merken – gaan steeds een stapje verder.

Tekst: Isabelle Blandiaux – Beeld: Shutterstock

‘We koesteren de ambitie om luxueuze cosmetica aan te bieden, om te bewijzen dat een bioproduct even aangenaam kan aanvoelen als de niet-biologische tegenhanger’ Isabel Coppens, directrice Cîme

‘We wilden een gamma creëren dat echt een verschil zou maken. Alle beslissingen die we nemen,zijn gebaseerd op onze filosofie van duurzaam ondernemen. We doen het misschien niet altijd perfect, maar we doen het wel. En als wij dat kunnen met ons beperkte budget, dan kan iedereen het’, vindt Isabel Coppens. Vroeger werkte ze als advocate, maar zeven jaar geleden lanceerde ze samen met haar vriendin en studiegenote Anke De Boeck een beperkte lijn biologische cosmetica: Cîme.

Het idee voor het label ontstond op grote hoogte, tijdens een trektocht door de Himalaya die Anke samen met haar vader ondernam. Haar vader kent Nepal als zijn broekzak. Drie jaar lang hielp hij er de sector van geneeskrachtige planten ontwikkelen in het kader van een VN-project. Later richtte hij een eigen bedrijf op dat plantenextracten en etherische oliën produceert. De geknipte man met andere woorden om de productontwikkeling en de ‘sourcing’ (de relaties met de grondstoffenleveranciers, red.) van Cîme op zich te nemen.

‘De planten die in Nepal op een hoogte van meer dan drieduizend meter groeien – wilde rozen, duindoornbessen, edelweiss … – zijn aangepast aan extreme weersomstandigheden (wind, sneeuw, kou, temperatuurschommelingen …). Ze zijn kleiner,maar bevatten meer antioxidanten en vitamines. We verwerken ze volgens eeuwenoude methodes en tegelijk ook volgens de westerse kennis van vandaag. Al onze producten dragen een biolabel (Ecocert en Cosmos, het Europese label). Dat betekent dat minstens 95% van de ingrediënten van natuurlijke oorsprong is, en minstens 95% van de ingrediënten werd geteeld zonder pesticiden. Ingrediënten als parabenen of fenoxyethanol zijn dan weer verboden. We werken ook volgens de fair trade principes: zo’n vijftig Nepalese families leven van ons project. Daarnaast doen we voor elk verkocht cosmeticaproduct een donatie aan ons schoolproject in Nepal.’

Het gamma van Cîme bevat elf verschillende producten die omwille van de eenvoud en de ecologie vaak multifunctioneel zijn (crèmes voor dag en nacht, reinigers die ook je make-up verwijderen en tonifiërend werken, droge olie voor haar, huid en nagels, scrubs die ook dienen als badzout …). Ze zijn niet per se bestemd voor de die-hard bioadepten. ‘We richten ons in de eerste plaats op veeleisende consumenten die zich laten verleiden door de textuur, de efficiëntie, de look en de hoge kwaliteit van onze producten’, legt Isabel Coppens uit. ‘Het feit dat het om biologische producten gaat, is een extraatje. We koesteren de ambitie om luxueuze cosmetica aan te bieden, om te bewijzen dat een bioproduct even aangenaam kan aanvoelen als de niet-biologische tegenhanger. We gebruiken geen synthetische parfums, maar we voeren wel veel onderzoek om lekkere geuren te ontwikkelen. Voor ons is dat een manier om biologische producten bij nog meer mensen ingang te laten vinden. De prijzen die we hanteren, zijn ook heel redelijk (vanaf € 13,50, voor de voedende handcrème, red.). We hopen dat bio ooit de norm wordt, zoals in Scandinavië.’