‘Het is belangrijk dus ik doe het gratis’

Je komt ze overal tegen: van de student die flyers uitdeelt, de jongere die je kind begeleidt op kamp, tot de oudere die pannenkoeken bakt op eetfestijnen. Vrijwilligers. Springen ze in het gat dat de overheid laat? Staat hun eigen zingeving voorop? Of grijpen ze een kans aan om zinvol werk te doen in een samenleving waarin alleen het meetbare nog wordt gewaardeerd?

Tekst: Hade Wouters – Illustratie: Eugenia Loli

We moeten vrijwilligers blijven zien als helden, niet als goedkope werkkrachten – Bart Wolput van Give a Day

Vrijwilligerswerk roept beelden op van wandelingetjes met bejaarden, maar bij Give A Day hebben ze het begrip definitief in een nieuw jasje gestopt. Een hip jasje. Eentje waar veel creativiteit mee gemoeid is. Bart Wolput won de ‘plezante premie’ van Qmusic en ontwikkelde IT-tools om goesting te geven aan vrijwilligers, scholen, bedrijven, verenigingen en lokale besturen om samen maatschappelijke uitdagingen aan te pakken via vrijwilligerswerk. Uitgangspunt was zijn stellige overtuiging dat mensen door samen te werken hun positieve impact op de samenleving kunnen vergroten.

Datingsite voor vrijwilligers

‘Het idee is ontstaan met de vluchtelingencrisis in Calais in 2015’, vertelt Bart Wolput. ‘We hebben toen een eerste versie van de website gebouwd omdat erg veel mensen de vluchtelingen wilden helpen met materiaal, eten, kookgerei … maar zich ook wilden inzetten om te sorteren, te triëren, te transporteren en te helpen in het kamp. Het deed ons beseffen dat heel wat verenigingen en goede doelen een tekort hebben aan vrijwilligers. Zo rijpte het idee om een matchingplatform te maken waar vrijwilligers en organisaties met elkaar gelinkt kunnen worden via vrijwilligersvacatures.’ Een soort datingsite voor vrijwilligers dus, die de voornaamste hinderpalen voor mensen op weg naar een vrijwillige job kan wegnemen. Het komt er vooral op aan meer informatie te geven. De meeste kandidaat-vrijwilligers doen liefst iets waar ze sterk in zijn, bij voorkeur ook in de buurt, en willen dus iets ‘naar hun goesting’ kunnen kiezen. Ze willen ook weten waar ze aan toe zijn qua langetermijnengagement, nu wordt dat vaak nog te vaag omschreven. En soms is het gewoon ook een kwestie van onbekend en onbemind: niet alle organisaties waar je vrijwilligerswerk kan doen, zijn even bekend. Ook daar wil deze site aan verhelpen.

Give a Day groeit gestaag verder. ‘Ondertussen is onze missie verbreed en willen we niet alleen vrijwilligers inspireren, maar ook scholen, bedrijven en gemeentes, om samen met de goede doelen de handen uit de mouwen te steken en zich in te zetten voor de samenleving. We ontwikkelen nu verder IT-tools om gemeentes, scholen en bedrijven te helpen. Daarnaast zetten we in op onze participatieprojecten, zoals een scholenproject waar studenten vaardigheden leren door een project op te starten voor een goed doel. Dat kan letterlijk alles zijn: een benefiet, vrijwilligers in de bloemetjes zetten, een positief project met de doelgroep van het goede doel. Zo creëren we win-winsituaties. Hetzelfde doen we voor bedrijven, bijvoorbeeld via sociale teambuildings, waar bedrijven de dromen van organisaties helpen te realiseren. Daarom zijn we nu gestart met een soort Droomfabriek voor organisaties, waarbij we projecten matchen met bedrijven.’