Ben je klaar voor biocosmetica?

Bio voor iedereen

Cîme wordt verdeeld in tweehonderd Belgische verkooppunten, zowel biowinkels als trendy conceptstores. Het label is ook aanwezig in Frankrijk en breidt uit naar Nederland. Het bewijs dat er een mentaliteitsverschuiving aan de gang is? Dat, in een maatschappij die zich steeds meer bewust is van de gevolgen van de klimaatverandering, meer en meer mensen belang hechten aan natuurlijke ingrediënten? Dat lijkt aannemelijk, want Garnier, een merk met een breed publiek dat verkocht wordt in de supermarkt, bracht onlangs een nieuw gamma met biolabel op de markt (Ecocert en Cosmos Organic) dat in ieders budget past (vanaf 7,99 voor een verzorgingsproduct).

‘In de loop van de jaren hebben we een grote expertise opgebouwd op het vlak van natuurlijke en biologische ingrediënten’, zegt Florence L’Alloret, directrice skincare van de Laboratoires Garnier. ‘Zo’n tien jaar geleden al ontwikkelden we Garnier Bio Active. Maar dat bleek te vroeg; op dat moment was de vraag naar bioproducten nog miniem. En dus hebben we de lijn stopgezet. Vandaag komt Garnier Bio tegemoet aan een echte behoefte. Consumenten zijn steeds meer geïnteresseerd in natuurlijke crèmes of producten met een biolabel. Om verschillende redenen: omdat het om heel performante formules gaat, maar ook omdat veel mensen schrik hebben gekregen van sommige chemische bestanddelen. Zo’n tien jaar geleden waren er al heel geëngageerde vrouwen die opkwamen voor een natuurlijkere aanpak. Maar de meesten van hen waren niet zo geïnteresseerd in biologische cosmetica. Terwijl Garnier net zo veel mogelijk mensen wil bereiken.’

Tot nu bracht het merk elf producten op de markt. Bij commercieel succes zal dat assortiment nog uitbreiden. Stuk voor stuk stellen ze een biologisch ingrediënt centraal dat dan gelinkt wordt aan een huidtype en een welbepaald voordeel: voedende argan, zuiverende tijm, regenererende lavendel, kalmerende korenbloem, verfrissende citronella. ‘We hebben tientallen jaren onderzoek gevoerd in onze laboratoria om consumenten biologische verzorgingsproducten te kunnen bieden met dezelfde aangename textuur en efficiëntie als de traditionele crèmes’, zegt Florence L’Alloret. ‘We hebben erkende actieve bestanddelen geselecteerd die we geïntegreerd hebben in texturen die het gewenste effect versterken. In onze producten op basis van argan hebben we ook karitéboter en voedende oliën verwerkt om hun effect nog te verbeteren. De meeste ingrediënten komen uit Frankrijk, afgezien dan van het citroengras uit Sri Lanka en de arganolie uit Marokko, waar we een partnership zijn aangegaan met een leverancier. Van onze business kan een gemeenschap leven en zich harmonieus ontwikkelen. Dat sociale luik is heel belangrijk voor ons, en we zullen het in de toekomst nog verder ontwikkelen. We zorgen er ook voor dat onze bevoorrading op duurzame manier verloopt en de natuurlijke hulpbronnen niet uitput.’

Maar ook al zal het belang van de bioproducten nog stijgen, ze zullen nooit de volledige markt veroveren, meent de directrice van de Laboratoires Garnier. ‘De natuurlijke aanpak zal nog aan belang winnen in de wereld van de cosmetica. De natuur is voor ons trouwens een buitengewone bron van innovatie en efficiëntie. Maar ik denk niet dat alle producten in de toekomst biologisch zullen worden, omdat sommige consumenten op zoek zijn naar andere types van formules en andere soorten uitwerkingen.’