Mijn zoontje is een treuzelaar. Wat doe ik daaraan?

‘Mijn zoontje (5) is een enorme treuzelaar, maar hoe meer ik hem aanpor, hoe trager hij lijkt te gaan. Hoe krijg ik hem in actie zodat we op tijd op school aankomen?’

‘Zorg voor een ochtendritueel met vaste taakjes. En probeer het ritme op een speelse manier op te drijven: een wedstrijdje “om ter eerst aankleden” kan wonderen doen’

 

Kinderpsychologe Klaar Hammenecker: ‘Dit klinkt heel herkenbaar. Vergeleken met het spitsuur bij je thuis, voelt het getalm en de bijbehorende stress op de Antwerpse ring als een snoepreisje. De ochtendrush dwingt ons vaak tot halsbrekende toeren of een militaire dril om met de kinderen toch tijdig aan de schoolpoort te staan.

In deze helse drukte is de verleiding groot om te beginnen zeuren, aandringen en uiteindelijk zélf sokken aan de voeten te hijsen, terwijl cornflakes tergend traag – voor de televisie – naar binnen worden gewerkt.

Geen tijdsbeleving

Op de eerste plaats is het belangrijk te weten dat kinderen een heel andere – en de jongsten zelfs geen – tijdsbeleving hebben. Waar wij tijdsdruk ervaren, is deze bij hen meestal afwezig waardoor ons onrustig en haastig heen-en-weer rennen op hen verschillende effecten kan hebben.

Stress

In de meeste gevallen leidt ouderlijke stress tot stress bij het kind en antwoordt hij met een primaire stressreactie. Het ene kind lijkt als een konijntje te blokkeren (freeze). Dit kind ervaart jouw stress als een dreiging en gaat in overlevingsmodus door zich stil en onzichtbaar te houden. Andere kleintjes maken zich dan weer als een hertje uit de voeten, trekken zich terug in de badkamer of verschansen zich in pyjama op hun kamer, ver weg van een gevaarlijke moeder (flight). De meest dapperen onder hen ten slotte, overwinnen hun angstreflex en ‘vechten terug’ als een echte leeuw (fight). Met deze kleintjes ontaarden jouw aansporingen uiteindelijk in discussie en ruzie.

Voorbereiding

Wat jij nodig hebt, is dus een stressloze start van de dag. Zo kan je inzetten op tijdswinst. Dek de ontbijttafel de avond voordien al. Verzamel zwemzakken, bib-boeken en andere schoolspullen en steek wat kan al in de boekentas. Of nog beter: laat je kind dat doen en beperk jouw taak tot het checken. Wat je hen van kleinsaf aan leert, wordt behoorlijk snel geautomatiseerd.

Routine

Daarmee komen we bij een tweede tip: zorg voor routine. Als elke ochtend hetzelfde verloopt, ‘automatiseren’ kinderen vlotter. Door telkens op hetzelfde uur op te staan, het wassen, kleden, tanden poetsen en eten steeds in dezelfde volgorde te doen, krijgen ze routine en hoeven ze dus niet telkens herinnerd te worden aan deze verschillende ochtendtaakjes. Vermijd multitasking. Cornflakes opeten terwijl je op de iPad speelt of aankleden voor de televisie leidt alleen maar tot vertraging en discussie. Stimuleer hen ook om deze taken zelf te doen.

Visuele hulp

Sommige kinderen automatiseren moeilijk, zelfs met routine. Maak voor hen een lijstje met (afbeeldingen van) de verschillende ochtendtaakjes en hang ze goed zichtbaar. Op deze manier hoef jij ook niet steeds hun geheugen én gendarme te spelen. Terwijl zij deze to-dolijst afwerken, kan je voortaan je koffie drinken in plaats van de longen uit je lijf te schreeuwen om alles gedaan te krijgen. Nog meer motivatie nodig? Beloon je kind als het ochtendritueel vlot verloopt. Ook humor helpt. Probeer op een speelse manier hun tempo op te drijven. Organiseer een wedstrijdje ‘om ter eerst aankleden’. Wedden dat je kind wint? Bewaar ten slotte de schermpjes als beloning voor wanneer je kind helemaal klaar is.’