Zet jezelf in de markt

Een sterk merk

Je vaste baan opzeggen en voor jezelf gaan werken, het is een weg die volgens Charlotte De Mey voor iedereen mogelijk is, als je maar je talenten kent en veel goesting hebt. Dat kan een creatief talent zijn – fotografie, tekenen, ontwerpen, schrijven, … – maar evengoed een zakelijk talent zoals verkoop, training, boekhouding, marketing of strategisch advies. ‘Waar krijg je energie van en beleef je plezier aan, zonder al te veel inspanningen? Wat zijn je vaardigheden, waarden en interesses, zowel professioneel als privé? Door te vertrekken vanuit het totaalplaatje van jezelf, met je eigen bagage en mogelijkheden, kan je komen tot doen ‘wie je bent’, en niet zomaar ‘doen wat je kan’.’

Als self-marketing coach begeleidt Charlotte De Mey creatieve solo-ondernemers in het scherpstellen van hun persoonlijk merkverhaal. Want wie een zaak wil uitbouwen, moet zichzelf kunnen verkopen, al roept dat idee bij veel startende ondernemers een soort natuurlijke weerstand op.

‘Van jezelf een merk maken, klinkt voor sommigen zo goed als je ziel verkopen’, schrijft De Mey ook in haar boek Doen wie je bent. ‘Mensen willen niet aan self-marketing doen. Wat ze willen, is werken op een manier die helemaal bij hen past. Als je self-marketing op die manier omschrijft, is de weerstand al veel minder. Self-marketing gaat over je innerlijk kompas volgen. Het gaat niet over jezelf veranderen in functie van de arbeidsmarkt, maar over het benaderen van de markt in functie van wie jij bent. Daar is gezonde zelfreflectie voor nodig. Wie was je in het verleden, wie ben je vandaag en wie wil je in de toekomst zijn? Wat vind jij belangrijk, waar kan je een verschil maken? Al die vragen helpen je om je persoonlijk merkverhaal op te bouwen.’

Kies je ‘brug’

Self-marketing toont aan de buitenwereld waar je voor staat en wat je kan betekenen. Dat is nodig, want naast voldoening heb je in het leven nu eenmaal ook een inkomen nodig. Als niemand weet waar je mee bezig bent of wat je aan de wereld kan toevoegen, zal niemand naar je toe komen, hoe sterk je idee, dienst of concept ook is. ‘Je moet zorgen dat er een brug is’, benadrukt Charlotte De Mey. ‘Dat er een manier is waarop je doelpubliek met jou kan kennismaken. Maar wélke brug je bouwt, kies je zelf.’

Denk niet meteen aan (saaie) netwerkevents met aperitieftafels, borrelnootjes en mannen in pak. Ondernemen en je doelgroep bereiken kan ook op een andere manier: op je eigen manier. ‘Ben jij iemand die vlot resultaten boekt in persoonlijk contact, dan kan netwerken jouw ding zijn. Ben je een introvert type en vind je het niet prettig om je in een grote groep mensen te begeven, zoek dan naar een andere manier waar je je goed bij voelt. Heb je een vlotte pen, dan stop je misschien liever je tijd en talent in een blog of nieuwsbrief. Kan je meer vertellen aan de hand van beelden, dan kunnen Instagram of Pinterest handig van pas komen. Ben je eerder iemand die inhoudelijk werkt, onderzoek dan eens de mogelijkheid van gratis infosessies. Er zijn vandaag heel wat kanalen ter beschikking om je mogelijke klanten en contacten te bereiken, van gratis tot betalend. Zoek naar een combinatie die voor jou goed werkt.’