Zet jezelf in de markt

Een arrogante idioot (of toch een klein beetje)

Daar gaat het om: het moet voor jóu kloppen. Blijf trouw aan wie je bent: jezelf als hippe influencer op Instagram afbeelden terwijl je liever een leesboek dan een smartphone in je hand hebt, is ongeloofwaardig én onhoudbaar. Maar zelfs al vind je de brug die perfect bij je past, dan nog kan het bouwen aarzelend gaan. We verkopen onszelf niet graag. We weten dat het moet – van mooie dromen kan je geen brood kopen – en toch komen we vaak moeilijk tot actie. Onze bescheiden Belgische aard? Charlotte De Mey voelt vooral een angst om afgewezen te worden, of arrogant over te komen. ‘Wie ben ik nu om mezelf zo in de verf te zetten, zegt een stil stemmetje in ons hoofd. Het laatste dat we willen doen is opscheppen. Normaal doen is al goed genoeg, hebben we geleerd. Of we denken: wie zit hier nu op te wachten. Dus doen we maar niks.’

We hebben er duidelijk moeite mee om onze eigen talenten en kwaliteiten te erkennen en in de schijnwerpers te zetten. Vooral vrouwen durven zich nogal snel te verstoppen en klein te maken, vindt ook de Amerikaanse coach Tara Mohr. In haar boek Playing big roept ze vrouwen op om hun stem te laten horen en hun doelen te verwezenlijken. ‘Ik coach briljante, toegewijde en getalenteerde vrouwen’, vertelt ze op haar website. ‘Toch hoor ik ze zo vaak zeggen dat ze ‘nog niet’ klaar zijn om een grotere rol op te nemen. Ze maken zichzelf wijs dat ze niet de persoon zijn om leiding te geven, voor zichzelf te beginnen of zich uit te spreken. Ze wachten liever tot iemand hun kwaliteiten ontdekt en erkent.’

In één van haar tien rules for brilliant women smeekt ze vrouwen dan ook om een béétje meer de ‘arrogante idioot’ te zijn. ‘Je weet wel, zoals die mannen op kantoor die hun mening verkondigen zonder na te denken, en iedereen inpakken met hun – vaak niet eens zo geweldige – grote ideeën. Wees meer zoals hen, al is het maar grammetje.’

Herbekijken en bijsturen

We hebben niet allemaal een grote mond, en dat hoeft ook niet. Met een duidelijk zelfbeeld en een bewust doel kom je ook al heel ver: ze helpen je om je eigen publiek te creëren, waardoor het niet nodig is om je als een arrogante idioot te gedragen.

‘Als je merkverhaal klopt, trek je vanzelf de juiste klanten en partners aan’, zegt Charlotte De Mey. ‘Als mensen zich herkennen in jouw verhaal, moet je niet staan roepen om iemand iets te verkopen of te overtuigen van je zaak. Je klanten concluderen zélf dat ze met jou willen samenwerken. Een geslaagde verbinding doet mensen op je pad komen én terugkomen.’

Blijf je eigen verhaal en de bruggen die je bouwt in vraag stellen. ‘Wie je bent’ is voortdurend in ontwikkeling, en doet ook je activiteiten – van je aanpak en doelgroep tot je prijszetting, locatie en samenwerkingen – evolueren. Durf je merkverhaal regelmatig herbekijken en bijsturen, en omarm zelftwijfel als een kans om te groeien. ‘Vertrouwen krijg je door ervaring, en ervaring krijg je door te doen, zegt Charlotte De Mey. ‘Geloof je in je idee, raap dan al je moed en goesting bij elkaar en ga op pad. Wie bereid is om onderweg te leren, kan op heel mooie bestemmingen komen.’

Meer lezen

  • Doen wie je bent. Self-marketing voor solo-ondernemers, Charlotte De Mey (Pelckmans Pro, 2017)
  • Playing Big. Vind je stem, je boodschap, je missie, Tara Mohr (e-book bij De Bezige Bij)

 

(…)

Voor meer concrete tips: lees het volledige artikel in de januari-februari-editie van Psychologies (2018)