Introverten laten van zich horen

Ieder voor zich

Extraversie als ideaal komt uit Amerika overwaaien en die tendens hangt samen met economische evoluties, stelt Liesbeth Smit. We zijn de zorgmaatschappij aan het loslaten, alles draait steeds meer om geld en om marktwaarde, het wordt meer en meer ‘ieder voor zich’. In dat soort samenleving moet je jezelf kunnen verkopen; dat is dé manier om te scoren. Ook de invloed van televisie speelde een rol in die evolutie. In Nederland kwam die kentering er met presentatrice Mies Bouwman in de jaren 60, zegt Liesbeth Smit: ‘Bouwmans drukke sociale persoonlijkheid was een soort van cultuurschok. Tv-kijkend Nederland wist niet wat het overkwam: dat was dus extraversie. Ook nu nog is het al extraversie wat de klok slaat: de uitbundige tv-persoonlijkheid Linda De Mol is bijvoorbeeld heel populair. Tel daar nog de social media bij, en het is duidelijk dat het echt niet de bedoeling is dat je stil en contemplatief in een hoekje met een boekje zit als je wil meetellen.’

Ook Susan Cain stelt vast dat introversie ‘tegenwoordig een tweederangspersoonlijkheidskenmerk geworden is dat het midden houdt tussen een teleurstelling en een ziektebeeld’. Een gemiste kans, vindt Cain. Introversie blijkt immers een karaktertrek die nogal wat innovatieve geesten à la Bill Gates en Elon Musk, maar ook David Bowie en J.K Rowling gemeen hebben. Het sleutelwoord is focus, en daar blijken introverte mensen toch iets meer aanleg voor te hebben dan hun extraverte collega’s. Je op tijd en stond kunnen – en willen – afsluiten van andere mensen om ergens langere tijd over na te denken, goed kunnen luisteren naar wat anderen te vertellen hebben en daardoor beter begrijpen wat de noden en vragen zijn die in de maatschappij leven, het zijn kwaliteiten die eerder terug te vinden zijn bij introverte mensen. Een gouden combinatie die in meer dan één beroepstak als geroepen komt, schrijft de introverte zakenvrouw Morra Aarons-Mole in Hiding in the Bathroom: An introverts Roadmap to Getting Out There When You’d Rather Stay at Home. ‘Gedreven introverte verkopers zijn het geheime wapen voor elke handelszaak, net omdat ze zo goed kunnen luisteren.’

(…)

Lees meer in onze januari-februari-editie van Psychologies (2018)