Jongerencursussen? Yes please!

Waar het de jongeren van nu soms wel aan ontbreekt, is veerkracht, vindt Vandevorst. ‘Ze zijn niet met dezelfde discipline opgevoed als de generatie hiervoor’, stelt hij vast. ‘Ze missen soms volharding. Ik vind het heel moeilijk om te zien dat er bij ons jongeren passeren die struggelen of zelfs voor zelfdoding kiezen. Gelukkig zijn er ook veel andere voorbeelden van jonge mensen die vechten voor hun idealen en geïnspireerd door wat ze bij ons leren hun eigen levenspad effenen.’

Lacune in onderwijs

Jongeren die zichzelf beter willen leren kennen en ontplooien kunnen dus stilaan kiezen uit een specifiek cursussenaanbod. Maar zou er ook geen plaats voor zelfontwikkeling moeten zijn op school? ‘Veel jongeren vragen zich effectief af waarom ze dit nooit op school hebben geleerd’, zegt Marian De Groof. ‘We werken met PRH al wel samen met scholen en organisaties. Maar het onderwijs zou hier over het algemeen nog verder in kunnen gaan.’

Philippe Vandevorst merkt wel dat er stilaan interesse groeit. Zo startte Timotheus vzw samen met het Atheneum in Antwerpen een project in het vijfde middelbaar. Daarbij volgen de jongeren, geïnspireerd door de filosofie van de Aboriginals en indianen, initiatierituelen om van jongere naar volwassene te groeien. ‘De bedoeling is dat ze nadenken over de bestemming in hun leven’, zegt Vandevorst. ‘We zijn blij dat het een succesvol project is, er zijn al andere scholen in het Antwerpse die het willen overnemen.’ Maar ook hij vindt dat er nog veel meer gedaan kan worden. ‘Het Steineronderwijs doet fantastische dingen op vlak van intuïtieve ontwikkeling, maar het gewone onderwijs wil nog niet helemaal mee’, merkt hij op. ‘We zijn daarom gestart met een ploeg van leerkrachten om daarover na te denken. Want er zijn veel mooie initiatieven van leraren zelf, maar ze voelen zich vaak ingeperkt door de structuur van de school.’

Nieuwe blik

Marian De Groof is alvast blij dat er stilaan een verschuiving bezig is, en dat organisaties meer inzetten op jongeren. ‘Vaak nemen jongeren deel die met een bepaalde vorm van onzekerheid over zichzelf worstelen’, zegt De Groof. ‘Dit kan voor moeilijkheden zorgen in een studie, een stage of in relaties. Maar de cursussen kunnen even waardevol zijn voor jongeren die wel goed in hun vel zitten. Ze leren zichzelf beter kennen, en kunnen op basis daarvan keuzes maken in hun leven.’ Eigenlijk zijn jongeren nog steeds op zoek naar dezelfde antwoorden, merkt Glazemakers als ontwikkelingspsychologe. ‘Ondanks de specifieke noden van deze generatie is er weinig veranderd. Het draait steeds om dezelfde universele thema’s. Wie ben ik? En wat is mijn rol in deze maatschappij?’

Philippe Vandevorst van Timotheus vzw en Marian De Groof van PRH hopen met hun jongerencursussen een antwoord te bieden op die levensvragen. De Groof geniet vooral van het enthousiasme en het idealisme van de jongeren. ‘Ondanks de moeilijkheden die ze tegenkwamen in hun leven, hebben ze nog een grote levenslust’, vertelt ze. ‘Ik herinner me mijn eigen worstelen en onzekerheid als jongere, en ik had het gevoel dat ik weinig handvatten kreeg van buitenaf. Wanneer ik nu merk dat jongeren bijvoorbeeld vastzitten in een negatief denken over zichzelf en aan het einde van de cursus hun positieve mogelijkheden aanvaarden, ben ik blij. Je ziet hun ogen opklaren, ze hebben opnieuw het gevoel dat ze er mogen zijn. Daar doe ik het voor.’