Werk, het moet anders maar hoe?

Werk maken van je eigen leven

Maar ook organisaties zijn niet altijd even aangepast aan de noden van deze tijd. Daarom legt Geraerts bij het zoeken naar oplossingen ook graag de nadruk op persoonlijke verantwoordelijkheid. ‘Ga er niet vanuit dat het bedrijf de oplossing aanreikt, want dan kan je misschien lang wachten’, legt ze uit. ‘Ik leg graag de nadruk op het individu zelf, niet om de verantwoordelijkheid weg te nemen bij de werkgever want ook die moet stappen ondernemen, maar omdat op individueel niveau het snelst iets kan veranderen. Doet je werkgever niks, dan kan jij ondertussen al iets ondernemen waardoor jouw dagelijkse werk aangenamer wordt. Je kan vandaag bijvoorbeeld al leven vanuit attention management (zie tips), nog voor de zetel in Parijs of New York eventueel beslist om dat te doen. Wie weet kan je door jouw initiatief ook je bedrijf inspireren: managers zijn zoekend en staan meer en meer open voor de input van hun werknemers.

Ook Elke Van Hoof benadrukt wat je zelf kan doen om je te sterken op het werk. ‘Overload op het werk heeft niet zozeer te maken met het feit dat we meer zouden werken dan vroeger, want dat blijkt uit onderzoek niet zo te zijn. Sinds de jaren negentig vermindert ons jobvolume, de hoeveelheid werk die we per dag verrichten, ook al denken we eerder het omgekeerde. Maar wat ons die overdruk geeft is de veranderde werkcontext, zoals we hem net omschreven, én de thuiscontext, want ook dié is veranderd. En daar gaan we niet altijd even constructief mee om. Het is niet omdat er elektriciteit is dat je het licht moet laten branden tot 3 uur ’s nachts. Net zo is het niet omdat je altijd bereikbaar bent of overal kan werken, dat je overal en altijd moet werken. We leven in de illusie van de maakbaarheid van de mens. We kunnen alles, als we maar genoeg ons best doen. Denken we. Maar dat is niet zo, we lopen echt tegen onze grenzen aan. Zowel privé als op het werk hebben we innerlijk leiderschap nodig. Dat wil zeggen: zelfdiscipline ontwikkelen en keuzes leren maken. Maar die vaardigheden moeten we absoluut leren.’