Liefde in tijden van social media

Een relatie, dat is toch iets tussen twee mensen? Zwoeren onze ouders nog bij ‘niet uit het bed klappen’, vandaag delen we massaal liefdesplekjes, frustraties over onze ex, echtelijke ruzies en de mate van onze verliefdheid/liefde. Sociale media nemen je hele netwerk mee tot in het diepst van je hart en gooien het daarna weerloos op het wereldwijde web. Wat doet dat met relaties vandaag?

Tekst: Kristel Bruynseels – Beeld: Shutterstock

Going Facebook official heet het tegenwoordig, als je je relatie officieel online zet. Maar wat als jij dat veel sneller doet dan hij? Of als hij jouw posts bijna nooit liket?

Toen de tiener op zondagochtend beneden kwam, wisten wij al wat hij zelf nog niet vermoedde en verwelkomden we hem met: ‘Goeiemorgen, je hebt dus een vriendinnetje!’ Facebook met foto’s van de avond tevoren had ons namelijk al ingelicht, want zo gaat dat vandaag: je hele of halve liefdesleven gaat viraal op sociale media. En dat geeft meteen ook een heel andere – en vooral een extra – dynamiek aan je relatie. Elisabeth Timmermans, postdoctoraal onderzoekster aan de KU Leuven en de Erasmus Universiteit Rotterdam schreef er een verhelderend boek over: Liefde in tijden van Tinder, de invloed van sociale media op onze relaties. Bij wijze van voorproefje, vijf posts om je over te bezinnen …

 

  1. Status: getrouwd, single, het is ingewikkeld

Het begint al bij het begin: vanaf wanneer ben je ‘in een relatie’? En deel je dat dan op Facebook? Wat als je partner veel langer wacht dan jij, of erger nog: zijn status niet aanpast? Meent hij het dan niet serieus? En wat als je je onder druk gezet voelt om die status aan te passen, ook al zit je zelf nog in een ‘verkennende’ fase?

Elisabeth Timmermans: ‘Vroeger wisten alleen de mensen in je directe omgeving of je een relatie had of niet. Vandaag communiceer je dat publiekelijk voor een groot netwerk van honderden tot duizenden mensen: going Facebook official, afgekort FBO. Waarom iemand zijn status niet wil aanpassen, kan een andere reden hebben dan de partner veronderstelt.’ Timmermans haalt privacy aan als reden, maar evengoed passen mensen hun status te snel aan net omdat het hele netwerk erop zit te wachten. Of de ene is zekerder dan de andere en dat uit zich in het al dan niet aanpassen van die status. Soms kan het ook onschuldig zijn, een partner die sociale media weinig aandacht schenkt bijvoorbeeld. Hoe dan ook: voer voor een eerste dispuut.

  1. I like, you like, we all like …

Een status is natuurlijk maar een status. Voor een echte social media-adept, is dat niet voldoende. Er moet meer zijn: leuke foto’s van jullie samen, grappige uitspraken, romantische uitjes, … Ook met whatsapp of snapchat kan je aan de hele halve wereld tonen hoe gelukkig je bent. Daarin is niet iedereen hetzelfde: je partner liket je berichten niet. Of plaatst zelf nooit iets. Of vind dat jij te veel in de kijker loopt met jullie relatie en trekt zijn grens. Ga je dan plots minder posten? En ga je hem vragen meer te liken?

‘Verschillende studies tonen aan dat partners soms druk voelen om hun relatie op een positieve of geïdealiseerde manier voor te stellen op sociale media, zelfs wanneer het eigenlijk niet zo goed gaat’, aldus Timmermans. ‘Het brengt niet alleen bepaalde verwachtingen met zich mee, maar ook stress, zeker wanneer een van de twee partijen niet voldoet aan die verwachtingen en daarmee het ideaalbeeld in gevaar brengt dat hij of zij van de relatie wil creëren.’ Redelijkheid lijkt hier een goede raadgever. En er zijn meer manieren om je partner je liefde te tonen dan posts op sociale media natuurlijk: er bestaat namelijk ook een reële wereld waarin een knuffel op tijd en stond zeker zoveel zegt. Alleen, bij die knuffel zijn misschien geen getuigen. En eerlijk: wat zegt het over jezelf wanneer je voortdurend applaus van anderen wil over je relatieleven?

Nog meer online trouble…? >>>