Onderwijs: zo krijg je alle kinderen mee

Een experiment dat veel vertelt

‘Het klopt dat wij onze kinderen een van de meest ongelijke schoolsystemen ter wereld opleggen, waar zich al snel niveauverschillen tussen kinderen manifesteren’, zegt Alvarez. ‘Kinderen die uitgeblust geraken komen in moeilijkheden en worden in sommige gevallen zelfs agressief’, legt Alvarez uit. ‘Toen ik in het voorlaatste jaar van het lyceum zat, ben ik een keer naar het bureau van de directie gestapt en heb daar gezegd: “Nu moet de school het echt anders gaan aanpakken, want jullie zijn ons allemaal aan het verliezen.” Ik zei hen dat we dingen nodig hadden die ons verbonden met de wereld en dat ze te weinig ambitieus waren met ons. Want wij hadden wel degelijk ambitie, hé.’

De kiem voor Alvarez’ latere werk was gelegd. Ze ging neurowetenschappen en linguïstiek studeren, maar het idee om iets te willen veranderen aan het schoolsysteem bleef haar achtervolgen. Ze studeerde bij om les te kunnen geven en regelde een onderwijsbudget voor een experiment in een kleuterschool. Eerst dacht ze aan Haïti en Mozambique. Toen ze de cijfers over demotivatie en schooluitval bij Franse kinderen onder ogen kreeg, wist ze dat ze even goed haar punt kon maken in eigen land. ‘De Franse scholen zijn er zogezegd voor iedereen, maar blijken nog steeds niet in staat om ook de minder bevoorrechten te laten slagen. Ik werd teruggekatapulteerd naar mijn eigen schooltijd. Ik voelde me triest om de verspilling van zoveel menselijk potentieel.’

Alvarez kreeg de steun van de minister van Onderwijs en mocht gedurende drie jaar samen met een assistente een klasje leiden in de kleuterschool van Gennevilliers, een gelijkekansenschool. De resultaten waren verbluffend. Na het tweede jaar konden alle goede kleuters en 90 procent van de gemiddelde leerlingen lezen en rekenen. Ook hun morele en sociale kwaliteiten gingen er enorm op vooruit.

‘Gennevilliers was geen pedagogische daad, wel een politiek statement’, zegt ze fel. ‘De resultaten waren echt miraculeus, zelfs in klasjes met kansarmen.’