pokemon

Pokémon Go, een eendagsvlieg?

De trend van 2016? Daar bestaat geen twijfel over: smartphoneapp Pokémon Go was hét onderwerp van gesprek en overbrugde in zijn eentje de zomerse komkommertijd. Tegelijkertijd verdeelden Pikachu en co het land in twee. Je bent voor of tegen, een tussenweg bestaat niet. Maar was Pokémon niet gewoon een zomerse bevlieging?

Tekst Katrien Elen – Foto Shutterstock

NEE, want …

… Pokémon Go doet ons bewegen. Pokémons vang je niet van achter je computerscherm. Je moet ervoor de straat op. En waarom niet nog een blokje verder gaan omdat er een zeldzame Charizard in de buurt zit? Wil je een ei uitbroeden, dan moet je al gauw twee kilometer wandelen. Ouders van gamende kinderen hadden het nog nooit zo gemakkelijk om hun kroost de deur uit te krijgen. Zelfs de grootste computernerds keren dit jaar met een gezonde blos terug naar de schoolbanken en patiënten met een lichte depressie waren nooit zo vaak uithuizig als deze zomer. Zelf verteerden mijn vrienden en ik onze zomerse barbecues met avondlijke Pokémon hunts. De vraag blijft natuurlijk hoeveel Pokémon Go-spelers het gure herfst- en winterweer zullen trotseren.

… Pokémon Go is een voorproefje van augmented reality. Via je camera kan je Pikachu echt op de toog, op je strandlaken of zelfs op de schoot van die Pokémon-hatende vriendin zien zitten. En dat maakt het spel aantrekkelijk. Pokémon Go is daarmee een opstapje naar een verrijkte wereld waarin je routeaanwijzingen, historische informatie en restaurant reviews zou kunnen zien. Het spel exploreert de mogelijkheden van virtual reality zonder dat je daarvoor onmodieuze Google Glasses nodig hebt.

… Pokémon Go toont je toeristische hotspots. De Pokémons in mijn dorp heb ik al snel gevangen, maar ik ontdek wel enkele nieuwe binnenwegen. Tijd om uit te wijken naar grotere steden met meer Pokémons en uitdagingen. Heb ik nieuwe Pokéballen nodig, dan moet ik naar een Pokéstop. Die stops zijn typisch toeristische trekpleisters, maar ook onbekendere plekjes zoals die graffitimuur aan de Tiensepoort in Leuven die ik nooit eerder zag. … Pokémon is tijdloos. In 1995 al maakte de wereld kennis met Pokémon op de Game Boy. Sindsdien was het gele monstertje nooit ver weg. Voor twintigers en dertigers is Pokémon Go dan ook pure nostalgie. Het doet ons denken aan onze jeugd en dat geeft niet alleen een positief gevoel, maar creëert ook verbondenheid.

… we moeten niet bang zijn van digitale evoluties. Toen ik mijn moeder porde om Pokémon Go uit te proberen, reageerde ze: ‘Daar begin ik niet meer aan, hoor.’ Nieuwe technologieën stemmen ons vaak kritisch. We willen dat de wereld blijft zoals die was. In het boek Everything bad is good for you: why popular culture is making us smarter draait Steve Johnson de dingen om. Stel dat boeken nieuw zouden zijn en games traditioneel. Zouden we ons dan zorgen maken dat lezen zo’n solitaire bezigheid is, terwijl je samen kan gamen? Zouden we vinden dat boeken te simplistisch zijn qua structuur, terwijl games veel meer interactieve mogelijkheden hebben? Johnson toont aan dat er altijd spanning zal zijn tussen oude en nieuwe cultuur en dat angst en morele oordelen nergens voor nodig zijn.