Je ergeren op het werk? Het loont

Een proactieve werknemer, het lijkt wel de natte droom van iedere werkgever. Maar hoe krijg je een werknemer zover dat hij ongevraagd initiatief begint te nemen? Ligt dat aan de werkomgeving, een gevoel of het karakter? Precies die vraag stelde Inge Wolsink, arbeids- en organisatiepsychologe aan de Universiteit van Amsterdam, zich: wat hebben mensen nodig om proactief te zijn? De organisatiestructuur bleek bepalend voor het tot uiting komen ervan: omgevingen waarin er ruimte is voor autonomie, stimuleren proactief gedrag. Maar nog interessanter was de ontdekking dat mensen die gevoelig zijn voor negatieve emoties zich vaker proactief opstellen. Wolsinks stelling is dus dat proactief gedrag aangeleerd gedrag is om controle over negatieve gevoelens te krijgen. Wie zich sneller ergert aan dingen die fout lopen, zal ook sneller geneigd zijn daar oplossingen voor te bedenken. Daartegenover staat dat mensen die van nature eerder passief blijven, zich wel erg slecht moeten voelen voor ze in beweging komen. Kortom: mens, erger je wel!

Bron: www.nrc.nl

Tekst: Inke Hutse – Beeld: Shutterstock