Psychologies x Pharma Nord

Zo geef je je immuunsysteem een boost

De koudere dagen zijn in aantocht. Dat houdt ook in dat bacterieën en virussen op de loer liggen om ons te besmetten. Je immuunysteem versterken is dan geen overbodige luxe.

Het menselijke lichaam is erop voorzien om infecties te bestrijden. Maar veel factoren kunnen onze immuniteit aantasten en verzwakken: leeftijd, ziekte, stress, emotionele shock, slapeloosheid, vitamine- of mineralentekorten… Bij blootstelling aan een virus reageert iedereen anders, naargelang de kracht van zijn immuunsysteem. Om ziektekiemen af te weren, raden veel artsen aan om aan je fysieke evenwicht te werken door voedingssupplementen te nemen zoals vitamine D, mineralen selenium, zink en andere substanties. Al blijven gezond eten, bewegen en een goede slaaphygiëne de belangrijkste pijlers.

In balans

Jean-Christophe Charrié, huisarts en docent klinische fytotherapie, legt uit. ‘Bij een microbiële aanval treedt er om de infectie lokaal te bestrijden een normaal verschijnsel op van congestie of zwelling (een ophoping van vloeistof, nvdr), en vervolgens een ontsteking. Ons immuunsysteem neemt het dan over. Maar als deze reactie overdreven is of te lang duurt, kan de kiem zich vastzetten. Om onze immuunrespons te verbeteren, moeten we zorgen voor een goede gezondheid van de alvleesklier, de bijnieren en het autonome zenuwstelsel: de assen die congestie en ontsteking beheersen.’

Het is ook dankzij zijn aanpassingsvermogen dat het lichaam kan omgaan met een “aanval” en al zijn reserves kan mobiliseren om er tegenin te gaan. Diezelfde aanpassingsreactie is vereist voor alle andere aanvallen die door ons lichaam worden waargenomen: lagere temperaturen, verkorte nachten, junkfood, te veel overwerk … Als ons lichaam daardoor al gestrest is en het wordt geconfronteerd met een microbiële aanval, is het minder in staat om efficiënt te reageren. Daarom is voor je lichaam zorgen met evenwichtige voeding, voldoende slaap en de nodige beweging vaak onze beste verdediging tegen infecties.

Een goede band met Moeder Natuur

Psychiater Valérie Coester gaat nog verder: ‘Als je je immuniteit wilt versterken, is het zeker ook nodig om je stress te verminderen. ‘Veel stress leidt tot een afname van de prestaties van de lymfeklieren, thymus (een orgaan achter het borstbeen, nvdr) en witte bloedcellen. Alles wat onze stress vermindert, is gunstig voor de immuniteit, zoals onderzoeken naar yoga, hypnose, hartcoherentie of meditatie aantonen. Mensen die regelmatig mediteren zouden een beter microbiota (verzameling van microben, nvdr) hebben, minder markers van ontstekingen in het bloed hebben en hun immuuncellen zouden meer worden gestimuleerd.’

Behalve meditatie is bewegen onontbeerlijk voor een goed immuunsysteem, aldus Coesters. Regelmatig sporten met lage intensiteit stimuleert je immuuncellen en vermindert het aantal en de ernst van infecties. Slaap helpt infecties beter te bestrijden door je witte bloedcellen te stimuleren. Mensen die meer dan zeven uur per nacht slapen, zouden zelfs vier keer minder kans op besmetting hebben dan mensen die minder dan zes uur slapen. Heb je net een slechte nacht gehad? Doe dan een dutje.

Ten slotte gaat er voor je immuniteit niets boven contact met de natuur. De zon geeft vitamine D, de zeelucht bevat veel jodium en ondersteunt zo je schildklier, en het bos veroorzaakt een toename van het aantal NK-lymfocyten (een soort witte bloedcellen, nvdr). Na een ‘onderdompeling’ van twee dagen zindert dit zelfs vier weken na!

Hulptroepen

Welke voedingssupplementen zorgen voor een nodige boost van je immuunsysteem tijdens de herfst- en wintermaanden?

  1. Vitamine D. Aangezien je je dosis vitamine D voornamelijk uit de zon haalt is een supplement zeker geen overbodige luxe wanneer zonlicht schaars is. Vitamine D speelt niet alleen een belangrijke rol in het afweersysteem van het lichaam, maar draagt ook bij tot een normale spierfunctie én het behoud van sterke botten en tanden.
    Indien geen zon, neem één maand levertraan, vloeibaar of in capsules, één of twee keer per dag, of natuurlijk vitamine D in olijfolie opgelost.
  2. Vitamine C van acerola. Deze vitamine biedt ondersteuning voor een normaal functionerend immuunsysteem en energiestofwisseling. Acerola is een kersachtige vrucht uit Zuid-Amerika. Deze bevat uitzonderlijk veel vitamine C: er zit in 100 g rijpe acerola dertig keer meer vitamine C dan in 100 g sinaasappel.
    Neem zo’n 750mg per dag (bestaat ook in niet zure vorm als sliktablet), afgewisseld met een kuur van duindoornsap. 
  3. Selenium helpt oxidatie tegen te gaan. Oxidatie is een proces waarbij vrije radicalen in ons lichaam worden gevormd. Dat zijn agressieve, schadelijke stoffen die, in heel hoge concentraties, onder meer tot een slechte werking van de cel kunnen leiden. Bovendien speelt selenium een rol in de immuunfunctie en is het betrokken in het metabolisme van de schildklierhormonen.
    Neem 1 tablet Selenium+Zinc van Pharma Nord per dag in. 
  4. Zink is essentieel voor een goede werking van het afweer- en immuunsysteem en helpt nagels, huid, botten en het gezichtsvermogen in normale conditie te houden.
    Neem 1 tablet Selenium+Zinc van Pharma Nord per dag in. 
  5. Magnesium is het vierde meest voorkomende mineraal in het menselijk lichaam. Het helpt bij stress en vermoeidheid maar stimuleert ook het concentratievermogen, geheugen en leervermogen. Neem een dagelijkse aanvulling van goed oplosbare magnesiumverbindingen, minimaal zo’n 200mg elementair magnesium.
    In geval van virale infectie los je één zakje magnesiumchloride (20 g) op in 1 l water, dat zijn drie grote glazen per dag. 
  6. Probiotica : herstellen de darmflora, stimuleren de darmtransit en versterken het immuunsysteem.
    Eén dosis per dag buiten de maaltijden, tien tot twintig dagen per maand. 
  7. Sporenelementen koper, goud en zilver : worden gebruikt als aanvullende behandeling bij het herstel van virale of bacteriële infectieziekten.
    Eén dosis ’s morgens gedurende minstens drie maanden. 
  8. Pompelmoespittenextract staat bekend wegens zijn anti-virale, antibacteriële en schimmelwerende eigenschappen.
    Kuur van tien à twintig dagen. 
  9. Propolis is actief tegen ontstekingen en schimmels, en verbetert de weerstand tegen ziekten en virussen.
    Een kuur van 200 à 800 mg per dag, naargelang de leeftijd. 
  10. Thymuline 9 CH (homeopathisch middel) zorgt voor een natuurlijke stimulatie van afweermechanismen.
    Eén dosis per week gedurende één maand, daarna één dosis per maand gedurende twee maanden. Bij sterke verzwakking te vervangen door één dosis van 5 CH om de veertien dagen.

Product in de kijker

Het Selenium+Zinc voedingssupplement van Pharma Nord biedt extra ondersteuning voor je immuunsysteem en helpt dus je lichaam gezond te houden. Het voedingssupplement bestaat uit de gepatenteerde SelenoPrecise gist: organisch gebonden én gestandaardiseerd seleniumgist, zink en de vitaminen A, B6, C en E. Dankzij zijn uitgebalanceerd antioxidantencomplex is het supplement niet alleen gunstig voor je immuunsysteem maar ook voor je huid, nagels en haar.

immuunsysteem

Psychologies x Pharma Nord

De promotieverpakking 90+30 tabletten Selenium+Zinc van Pharma Nord is beschikbaar bij de apotheek (zo lang de voorraad strekt) aan de adviesprijs van€ 21,95. Bovendien maak je nu kans op een gratis staal. Surf naar www.pharmanord.be en neem deel aan de quiz.

Dit artikel kwam to stand in nauwe samenwerking met Pharma Nord.
www.pharmanord.be

Lees ook:
Sporten om ons immuunsysteem te stimuleren!
Wordt smetvrees de nieuwe trend?
Vitamine D: de kracht van de zon binnen handbereik!