Iedereen aan de Warmathon

‘Lopen in groep is een erg laagdrempelige manier om je steentje bij te dragen. En het is nog gezellig ook!’

Edna Ferber, een Amerikaanse schrijfster uit de vorige eeuw, schreef ooit: ‘Christmas isn’t a season, it’s a feeling’. Dat hebben ze bij Studio Brussel goed begrepen. Al sinds 2006 maken ze dankbaar gebruik van de warme kerstsfeer om geld in te zamelen voor het goede doel. De Warmste Week begon met presentatoren die zich gedurende een week lieten opsluiten in een glazen huis rond een vastomlijnd thema. De formule is ondertussen veranderd: nu speelt de actie zich af in een buitenstudio op het domein Puyenbroeck in Wachtebeke en het goede doel kies je zelf. Ketnet springt mee op de kar met de Ketnet-Koekenbak en dankzij Stijn Vlaeminck is er nu ook voor de derde keer een ‘Warmathon’. Van 18 tot 23 december kan je in alle Vlaamse hoofdsteden en Brussel gaan lopen voor het goede doel. Verleden jaar namen maar liefst 35 000 mensen deel aan de tweede editie en het ziet ernaar uit dat dat succes dit jaar nog overtroffen zal worden. Samen met Cath Luyten is Stijn Vlaeminck presentator en gezicht van de Warmathon 2017.

Vanwaar de keuze voor een Warmathon, Stijn?

Stijn Vlaeminck: ‘Loopwedstrijden zijn erg populair geworden in Vlaanderen de afgelopen jaren. Mensen lijken graag te lopen en zeker in groep. Al is de Warmathon niet echt een loopwedstrijd, er zijn geen prijzen te winnen en niemand moet de snelste zijn. Je kan één of meerdere rondes lopen, stappen en zelfs strompelen. (lacht) Doordat er niet echt een einddoel is, kan echt iedereen deelnemen: jong, oud of mensen in een rolstoel. Het enige wat we ’s avonds doen, is het totaalbedrag bekendmaken op het podium. Het gaat ‘m dus vooral over de sfeer. Die is uniek. Ik heb er nu al superveel goesting in omdat ik weet hoe graag mensen komen meedoen.’

Hoe verklaar je dat succes?

SV: ‘De deelnemers doen een goede daad en werken tegelijkertijd aan hun gezondheid. Het is ook een erg laagdrempelige manier om je steentje bij te dragen. We komen naar je toe, je moet dus niet meer zelf die verplaatsing maken. Niet iedereen heeft de tijd, de middelen of de contacten om zomaar een actie op poten te zetten. Op deze manier kan je dan toch iets doen. De opbrengst van het inschrijvingsgeld gaat naar meer dan 1000 goede doelen. Ook supporters zijn trouwens welkom. Er is altijd een gezellig middenplein met drank- en eetstandjes. En op het parcours staan er luidsprekers om de 100 m!’

Naar welke goede doelen gaat de opbrengst precies?

SV: ‘Wel, er worden veel acties georganiseerd in het kader van Music for Life en sommige daarvan zijn erg populair. De doelen waarvoor die georganiseerd worden, krijgen sowieso veel geld. Daarnaast zijn er veel kleine organisaties die minder zullen binnenrijven. De Koning Boudewijnstichting heeft verschillende vzw’s onderworpen aan drie criteria en zo meer dan 1000 goede doelen officieel geselecteerd. Naar hen gaat de opbrengst van de Warmathon. Dankzij de Warmathon krijgt iedereen dus een deel van de koek.’

Music for life, de Ketnet-Koekenbak en de Warmathon, van 18 tot 24 december. Meer info en inschrijven: dewarmsteweek.stubru.be

Tekst: Inke Hutse