Linde Merckpoel: ‘Ik ben goed in vertragen’

Meisjes met rode haren kunnen je zeggen wat liefde is. Vraag maar aan Linde Merckpoel. Een tijd geleden liep de Studio Brussel-presentatrice haar lief tegen het lijf, maar ze zwoer om zichzelf nooit uit het oog te verliezen. Daarop ging ze haar lang gekoesterde droom achterna en werd ze voltijds vlogger met een missie: ‘Ik wil steentjes verleggen. Fragiele verhalen de aandacht geven die ze verdienen.’

 Tekst: Valérie Du Pré – Foto Johan Jacobs

Ze vraagt of ik hazelnootmelk in mijn koffie wil. Of de verwarming een streepje hoger moet. Of ik zin heb in soep of in een kom havermout met fruit. StuBru-gezicht Linde Merckpoel maakt het mensen graag naar hun zin. Ze heeft niet alleen een warm hart, ze is ook een pak rustiger dan verwacht. Heeft de rosse spring-in-’t-veld op haar 35ste haar zotste streken verloren, of lijkt dat maar zo?

Een jaar geleden nam je afscheid van de ochtendshow op Studio Brussel om fulltime videoreporter te worden voor de zender. Ben je nog altijd gelukkig met die beslissing?

LM: ‘Absoluut. Ik ben elke keer zo blij als er een nieuwe video is en als blijkt dat we na veel denken en puzzelen iets hebben gemaakt dat precies vertelt wat we wilden vertellen. Die video’s brengen me ook elke keer naar een andere wereld. Soms zijn dat de WNBA Finals (Women’s National Basketball Association, nvdr) maar vaak zijn dat ook kleine, kostbare plekken. Plaatsen waar de meeste mensen voorbijlopen en waar ik zelf ook niet zou komen als ik deze video’s niet zou maken. Het asielcentrum in Poelkapelle, bijvoorbeeld. Of vzw De Hoop in Zottegem, een dagcentrum voor mensen met een niet-aangeboren hersenletsel. Daar hangt een dynamiek die je niet elke dag voelt. Daar ontmoet je mensen die je niet elke dag tegenkomt. Met onze video’s willen we die verhalen een visueel zetje geven zodat ze de aandacht krijgen die ze verdienen.’

Het is jullie dus niet enkel te doen om het creatief plezier, jullie hebben een missie?

LM: ‘Arnout (Bracke, haar vlogcollega en beste vriend, nvdr) en ik hebben elkaar gevonden in het creatieve en het avontuurlijke. We willen naar buiten gaan en verhalen vertellen. Een verhaal zo goed mogelijk brengen in een video van zes minuten is elke keer weer een zalige uitdaging. Maar we zijn ook wereldverbeteraars, op onze manier. We hebben allebei een heel zachte kant en we hebben een zwak voor kleine, fragiele verhalen. Die willen we op een juiste, respectvolle manier in beeld brengen en delen met de wereld. Ik hoop echt dat we zo steentjes kunnen verleggen. We maken vooral sociaal geëngageerde verhalen, maar ook iets dat op het eerste gezicht banaal lijkt, kan heel waardevol zijn. Weinig mensen liggen bijvoorbeeld wakker van vrouwenbasketbal. Dat is jammer, want onze basketbalmeisjes zijn zo goed bezig. Toen onze video over de WNBA-finales online ging, belde een van mijn beste vriendinnen mij op. “Linde, ik heb zo gehuild toen Emma Meesseman MVP werd”, zei ze. Toen ik het woord MVP – Most Valuable Player – uit haar mond hoorde komen, dacht ik: yes, mission accomplished! Want die vriendin is totaal niet bezig met sport, ze kan geen voetbal van een rugbybal onderscheiden.’ (lacht)

 

Lees verder in PSYCHOLOGIES, vanaf 5 februari in de winkel.